LÄNGE LEVER JEANSEN

Efter har läst tidningar Elle och Café's sammarbete att skapa Jeansbiblen blev jag väldigt inspirerad av Denim. Jag tänkte berätta allt jag vet och kan om jeans och vad som du själv ska tänka på när du köper ett par jeans.

Om man börja med grunderna så skapades det första par jeansen 1873, av Levi Strauss som grundades 1853 i San Francisco. Om du vill ha ett par riktiga jeans är levi's alltid ett bra val. Orginalitet och kvalité på den högsta nivån. Men jag har haft problem med att köpa levi's för att de är så jävla dyra. När jag bodde i USA kunde jag köpa vilket par som helst under 500 lappen. Det leder mig till priset, jeans är dyra. Det är svårt att hitta standard jeans under tusen lappen säger dem. De flesta ligger på 1,300- 1,400 och här får du...

Tip 1: När du letar efter jeans glöm inte bort att det finns fler märken som gör jeans än de klassiska, Lee, Levi's, Replay eller Diesel. Oftast kan du hitta jeans av fina märken som Acne, Filipa K och Nudie för samma pris.

Vidare till Tip 2: Det som är mest prisvärt. För alla som har en budget rekomenderar jag Cheap Monday. De säljer de skönaste och de coolaste jeans jag har sätt för bara 399:-

Visste du att Cheap Monday grundades i Stockholm av Örjan Andersson, som börjad butiken "Weekend" som nu mera heter "Weekday" som är min favorit kläddesaffär! Cheap Monday ägs idag av H&M som köpte det för 552 Miljoner... 



DESSA JEANS VILL JAG HA, SKA PÅ STAN IMORGON FÖR ATT LETA EFTER DEM OM JAG ÄR FRISK NOG!




Tips 3: Vad är snyggast? Jag tycker att åtsitande jeans är snyggast, det måste inte vara "Leggings" men det ska sitta bra och inte löst. Jeans som är för stora är ett nej, att den hänger ner och visa mer än vad man behöver se av din rumpa kan du sluta med nu!

Tips 4: Rulla upp jeansen om de är för långa. Det funkar att man viker dem lite där nere, men att man sätter på Gummiband och skit är helt galet, köp jeans som passar så slipper man se ut som en wanna-be gansta fjortis tattare. Ni vet vilka ni är. 

Tips 5:  Vad passar bra till Jeans? Mer jeans, lagger på lagger såg man mycket av 2010. Jag tycker också att läder detaljer är snyggt. Ljusa jeans, ska man ha ljus brunt läder skärp, halspåse, eller skor. Till Mörka jeans rekomenderar jag mörkt eller svarta detaljer.

BASS PLAGG SOM BORDE FINNAS I DIN GARDEROB ÄR: EN JEANS JACKA, JEANS SKJORT, BLÅ JEANS OCH SVARTA JEANS. Så är det helt enkelt! Jag har en Levi's Jeans jacka som jag aldrig skulle kunna vara utan. Det är om jag inte köper denna jeans jackan av Acne i bild här uppe. Men jo 4 par blå jeans och 3 jeans skjortor finns bland min arsenal och plagg.

I en intervju för märket Denim is Dead, svarade skaparna på frångan, "Vad bär man till jeansen".
- Hemgjorda tatueringar och näsblod säger Robert Westrin. 
 (Nästa gång jag besöker STHLM ska jag till Götgatan i Södermalm för att kolla in Denim is Dead)

Personligt tycker jag det låter helt rätt. Jeansen har alltid varit en rugig och dirty look liksom.
Att se lite badass ut är inte helt fel. En jeans Jacka t. ex är helt Rebel i mina ögon.
Om jag började ett crimenelt gäng på 80-talet hade alla min medlemmar burit en jeans jacka och hoody under.
Att vara lite ovårdad, tatuerad, och sliten passar perfekt till ett par självslitna jeans och sönderiga Converse skor.
Kalmar folk: Om ni nu är sugna på ett par jeans rekomenderar jag Carlings, JC, och KOMPANIET där jag kommer vara imorgon på jagt efter min acid tvätade Cheap Mondays!

Tips 6: Om du är ute efter denna badboy look, köp ett par jeans och låt den blir slitna naturligt.
Ha dem varje dag och tvätta dem inte på ett år... naturligtvis ska man tvåtta dem och du har suttit i fågekskit eller något men annars låt dem vara. Vädra dem i stället för att lägga dem i tvätten. Om du tycker ett halv år är för länge att vänta tills de blir slitna fuska med rakblad och sandpaper.

Visste du att ett par orginaljeans från Levi's som är över 115 år gamla säljs för unefär 500,000 kronor?

Gammal Lee Reklam med the Beatles!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0