"STYLE IS KNOWING WHO YOU ARE, WHAT YOU WANT, AND NOT GIVING A DAMN"

Det var ett intressant citat av Oscar Jacobson.
Jag har länge undrat hur man ska definera stil.
Till att börja med är det väldigt personligt. När man hör stil, tänker 
man först på kläder kankse? Jag tänker på klädstil, musik smak, livstil,
diet, vad man gör med sin fritid, umgänge, och personlighet.
Den sista sitter nog först på listan faktiskt, vi människor uttrycker det folk 
inte vet om oss (Personligheten) med vårt utseende.
Det talar om för folk vilken musik vi lyssnar på, hur känsliga vi är, eller 
vad vi har för intressen. Tänk.
Reggae musik kan kopplas med dreads och Jamaicas färger på kläderna?
Om vi klär oss som "Gangsters" kankse vi försöker visa att vi är tuffa(re) än vad vi är 
eller om jag går runt med en Metallica t-shirt skulle folk kanske tror jag är hårdrock fan?
Hur vi klipper håret, sminkar oss, eller klär oss har med vad vi vill att folk ska tycka om
oss. Att vi är vågade, snygga, eller coola?
______________________________________________________________________________________________
Fast det finns en fin gräns mellan att vara modemedveten och att ha sin egen stil.
Modemedveten: Är att vi känner till de senaste trender och klär oss snyggt fast det handlar också
om att passa in väldigt ofta tycker jag. Men vem vill inte det liksom?
Och om du vill vara hipster och säga, "Jag vill inte passa in". Det är nog för att du har alltid
har gjort just det, för att om du visste hur det kändes att vara utstött skulle du inte trivas där heller.
Mitt i mellan: Visste vill vi alla ligga här på samhällets "Ja & Nej" lista men det är svårt. Vi vill passa in men
samtidigt kunna säga att vi har vår egen stil. Det är coolt att kunna säga att vi har vår egen stil ju, men
det är inte så enkelt. Det räcker inte med att man klär sig annurlunda.
Att ha sin egen stil: Är att hitta sin innerst själv, den karaktären som lever i dig men ingen annan ser.
Naturligvis vill du också att alla ska kunna se dig för den du är, därför medvetligt eller omedvetligt försöker
vi visa det på utsidan genom hur vi klär oss. Vissa piercar, tattuerar, eller klär sig unikt.
Ibland behövs inget av det. Det jag tycker innebär att man har sin egen still är att man klär sig
precis hur man vill, oavsett i slutet om man tycks vara en i mängden eller den enda i världen så
har man fortfarande skapat en look själv som är din egen. Du har uttryckt din personlighet med
din outfit som reflekterar helt en person som det finns bara en utav i världen! 

hipster-girl
i <3 NY
DEATH TO HIPSTERS
The Photography of Joseph Szabo: Almost Grown and TeenageFuck itpicc


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0